Ετικέτες
- Από Πάτμο για Ρόδο με Διαβατήριο
- Αρχοντικό "Μ.Κ. 1872" στην Χώρα Πάτμου
- Δημήτριος Θέμελης
- Εικόνες της Πάτμου
- Εμμανουήλ Ξάνθος
- Εντυπώσεις του M. Czermiński από την Πάτμο το 1899
- Ερημίτες και ερημητήρια της Πάτμου
- Η εκκλησία των Αγίων Αποστόλων Πάτμου
- Η ζωγραφική των βυζαντινών χειρογράφων της Ι. Μ. Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Πάτμου
- Η ζωή στην Πάτμο κάποτε
- Η Ιερά Αποκάλυψη Πάτμου
- Η Ιταλοκρατία στα Δωδεκάνησα
- Η παρουσία Πατμίων στην εμποροπανήγυρη της Senigallia (18oαι.)
- Η πατινιώτικη φιλοξενία που γεύτηκε ο Γεώργιος Λαμπάκης το 1907
- Η Πάτμος μέσα από 275 ασπρόμαυρες φωτογραφίες
- Η Πάτμος μέσα από την γραφίδα και το πενάκι της Αθηνάς Ταρσούλη
- Η Πάτμος μέσα από τον χρωστήρα της Έλλης Καπαϊτζή
- Η Πάτμος υπό την ιταλικήν κατοχήν
- Ιστορικές φωτογραφίες της Πάτμου (1912)
- Κυνηγώντας χειρόγραφα στην Πάτμο το 1857
- Μακάριος Καλογεράς
- Νεοελληνικό Αρχείο Ι. Μονής Πάτμου
- Ο ευαγγελιστής Ιωάννης
- Ο ηπειρώτης Νικόλαος Π. Ζωσιμάς ευεργετεί την Πάτμο
- Ο Κων/νος Τσιρπανλής καταγράφει τις αναμνήσεις του από την Πατμιάδα Σχολή
- Οι βασιλείς εις την ελληνικήν Δωδεκάνησον (1948)
- Ουρανία Εμμ. Συχνή
- Πατμιάς Εκκλησιαστική Σχολή
- Πάτμιοι Φιλικοί
- Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Β' Παγκώστας
- Τα αγιολογικά κείμενα του οσίου Χριστοδούλου
- Τα γενεαλογικά δέντρα της Οικογένειας Μαθά της Σαντορίνης
- Τα Δώδεκα Νησιά και το Νησί της Παφίας
- Τα χαράγματα στο παρεκκλήσι του Αγίου Βασιλείου της Ι. Μονής Πάτμου
- Τοιχογραφίες στο παρεκκλήσιο Παναγίας της Ι.Μ. Πάτμου
- Τσουλκανάκης Ναυκράτιος
- Χαρτογραφώντας και απεικονίζοντας την Πάτμο
- Χρυσοκέντητα άμφια Ι.Μ. Πάτμου
- Ilarie Voronca Patmos (ποίηση)
- Patmos traditional architecture
- VIDEO
12 Ιουνίου 2021
Ναυκράτιος Τσουλκανάκης, Η Ιερά Αποκάλυψη Πάτμου
05 Ιουνίου 2021
Η ζωή στην Πάτμο κάποτε όπως την απαθανάτισε ο φωτογραφικός φακός
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Gabriel Sélassié
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Πηγή: ΜΑΡΑΒΑ-ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΝΝΑ, Πάτμος. Με 200 φωτογραφίες εκτός κειμένου. Collection de l’ Institut Français d’ Athènes. Αθήνα, 1957.
03 Ιουνίου 2021
Patmos, traditional architecture
IAKOVIDES CHRISTOS,
Detail of ovens in the lower level courtyard.
Plain form of ambataros kravattos, raised above the tiled floor.
Katarrachias (wooden staircase) to upper level and raised batari platform in the foreground.
Richly decorated ambataros in Kourkoulas archondiko.
Malandrakis complex: the "kalospito" space.
House of Simandiris: the "kalospito" space.
02 Ιουνίου 2021
Μανόλης Χατζηδάκης, Εικόνες της Πάτμου
ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ,
Εικόνες της Πάτμου. Ζητήματα βυζαντινής και μεταβυζαντινής ζωγραφικής.
Καλλιτεχνική επιμέλεια έκδοσης: Τάκης Κατσουλίδης. Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. Δεκέμβριος 1977, σελ. 205. Πανόδετη
έκδοση.
Το βιβλίο αυτό είναι
μια πρώτη συστηματική παρουσίαση της βυζαντινής, μεταβυζαντινής και
νεοελληνικής θρησκευτικής ζωγραφικής της Πάτμου. Η ζωγραφική αυτή, έκφραση της
καλλιτεχνικής ευαισθησίας, του θρησκευτικού βίου αλλά και των πολλαπλών
ρευμάτων που διασταυρώθηκαν μέσα στον ελληνικό χώρο, αποτελεί μία από τις
σημαντικότερες εκδηλώσεις της ελληνικής πολιτιστικής ιστορίας. Η Μονή του Αγίου
Ιωάννη του Θεολόγου στην Πάτμο ήταν ο χώρος όπου συγκεντρώθηκαν πλήθος έργα
θρησκευτικής τέχνης, και ιδιαίτερα εικόνες: εικόνες που έρχονται από την
Κωνσταντινούπολη κατά τη βυζαντινή εποχή ή που παραγγέλλονται
ειδικά –κυρίως στην Κρήτη, μα και αλλού– για το μοναστήρι και τις
εκκλησίες του νησιού· εικόνες που μεταφέρονται από άλλους τόπους για να διασωθούν
από πολέμους και εχθρικές επιδρομές· και, μερικές, ευλαβικά αναθήματα απλών
χριστιανών ή αρχόντων, που προσφέρονται στη Μονή. Έτσι, η Πάτμος έγινε από πολύ
νωρίς ο τόπος όπου συγκεντρώνεται μια εξαιρετικά πλούσια συλλογή θρησκευτικών
εικόνων. Ο Μανόλης Χατζηδάκης, βαθύς γνώστης των θεμάτων της βυζαντινής και της
μεταβυζαντινής ζωγραφικής, δημοσιεύει 164 εικόνες, σε μεθοδική κατάταξη και
υπομνηματισμένες, και προχωρεί στη μελέτη ορισμένων ειδικών αλλά και
γενικότερων ζητημάτων που θέτουν τα ίδια τα έργα και οι συνθήκες παραγωγής
τους.
08 Μαΐου 2021
Τοιχογραφίες στο παρεκκλήσιο Παναγίας της Ι.Μ. Πάτμου
ΑΧΕΙΜΑΣΤΟΥ-ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ
ΜΥΡΤΑΛΗ, Βυζαντινές τοιχογραφίες. Εκδοτική Αθηνών, 2006, σελ. 272. Πανόδετη
έκδοση.
Το παρεκκλήσιο της Παναγίας, κτίσμα του 12ου αιώνα, είναι προσαρτημένο στη νότια πλευρά του καθολικού. Μονόχωρο, καλύπτεται με σταυροθόλιο και μικρότερες καμάρες στα άκρα. Ο τοίχος της τράπεζας, στην οποία στηρίζεται ανατολικά, δεν επέτρεψε τη διαμόρφωση αψίδας του ιερού.
Το αρχικό ζωγραφικό πρόγραμμα στο παρεκκλήσιο της Παναγίας τιμά τη Θεοτόκο και την Αγία Τριάδα στο ιερό και τα θαύματα του Χριστού, που παριστάνονται στην οροφή και ως το μέτωπο του δυτικού τοίχου, όπου πιο κάτω σπάνια για την εποχή σύνθεση ιεράρχη ως Πηγής της σοφίας, καθώς και πλήθος αγίων.
Η Φιλοξενία του Αβραάμ διακοσμεί το τύμπανο του ανατολικού τοίχου επάνω από την ένθρονη Παναγία, σε μικρότερη κλίμακα, και επιγράφεται "Η Αγία Τριάς", εικόνα της οποίας αποδίδει συμβολικά η παράσταση. Το μυστικό, σωτηριολογικό και ευχαριστιακό νόημά της εξηγεί τη θέση της βιβλικής θεοφάνειας στο ιερό, όπου βρίσκεται ήδη τον 6ο αιώνα, όπως κατόπιν συχνά στις παλαιολόγειες τοιχογραφίες. Η σπάνια της εποχής θέση στο παρεκκλήσιο της Πάτμου θα πρέπει να συνδέεται ειδικότερα με τις έντονες θεολογικές συζητήσεις αυτών ακριβώς των χρόνων. Επιβλητική στη συμβολική της ενάργεια και απλότητα η παράσταση, απορρίπτει κάθε στοιχείο δήλωσης τοπιογραφικού περιβάλλοντος. Οι τρεις άνδρες της βιβλικής διήγησης (Γέν. 18) και άγγελοι Κυρίου, ζυγισμένοι στο κέντρο, με έξοχη συμμετρία στη στάση, ευλογούν το τραπέζι που ετοίμασε στην υποδοχή τους ο Αβραάμ, που τους διακονεί από αριστερά προσερχόμενος. Αναδεικνύεται ο μεσαίος, κατά μέτωπο, άγγελος, με πορφυρό χιτώνα και βαθυκύανο ιμάτιο σαν ο Χριστός, κρατώντας το κλειστό ειλητό αντί σκήπτρου των άλλων. Με θελκτικά νεανικά πρόσωπα, ζωηρό πλάσιμο και δυνατό βλέμμα, με τελετουργική διαγράμμιση των πτυχών στα φορέματα, οι ουράνιοι απεσταλμένοι υψώνονται ήρεμα με το άνοιγμα των φτερών. Μικρότερος στη σκέπη τους, κινείται ο σεμνός πρεσβύτης με πλούσιο, δυναμικό απόπτυγμα του ιματίου.
Στην αρχή του βόρειου τοίχου, στο ιερό του παρεκκλησίου της Παναγίας, ο άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, με το διάκονο άγιο Στέφανο τον Πρωτομάρτυρα που τον συνοδεύει θυμιατίζοντας κατά μέτωπο πλάι, συλλειτουργεί με δύο ανώνυμους ιεράρχες Ιεροσολύμων στον απέναντι νότιο τοίχο. Πολιός, λιγνός και υπερύψηλος γέροντας, με απλό φαιλόνιο και ωμοφόριο, ο πρώτος επίσκοπος της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων προσκλίνει στην ένθρονη Θεοτόκο με τον Χριστό, με συγκρατημένη προς τα δεξιά κίνηση και βαθιά κλίση της κεφαλής, διαβάζοντας την ευχή της Προσκομιδής γραμμένη στο ειλητό του. Τα άμφια ανεμίζουν διακριτικά, καθώς και η κόμη, με σταθερή σύνταξη των πτυχών τους σε μακριές, γραμμικές και ευκίνητες δέσμες, που κοσμούν τη διαβαθμισμένη χρωματικά επιφάνεια του υφάσματος, με ανάλαφρη στο φως υπογράμμιση όγκου. Σοβαρή και σεμνή η όψη του σεβάσμιου ιεράρχη χαράζεται με ρυτίδες στοχασμού και σοφίας. Το βλέμμα αναπέμπεται στο όραμα ιερής ώρας με συγκατάβαση και συμπόνοια για τα ανθρώπινα.
Στη βόρεια πλευρά της καμάρας του ιερού παριστάνεται η Συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτιδα στο φρέαρ του Ιακώβ, με ιερατικού τόνου προσήλωση στη διαβάθμιση μεγεθών των προσώπων, καθώς στη Φιλοξενία του Αβραάμ, και με αντίστοιχο χρωματικό χαρακτηρισμό στα φορέματα, ανοιχτόχρωμα για το μαθητή και τη Σαμαρείτιδα. Αριστερά η νεαρή γυναίκα, στηρίζοντας την υδρία στο στρογγυλό στόμιο του πηγαδιού, αποκρίνεται θαρρετά και προσεκτικά στον οδοιπόρο, που κάθεται με αξιοπρέπεια δεξιά. Ο Χριστός την ευλογεί με προφητικούς λόγους, της υπόσχεται "το ύδωρ το ζων". Δίπλα του, πιθανώς ο Ιάκωβος, ο τιμώμενος αδελφός του αγαπημένου της μονής Ιωάννη, φαίνεται να εκφράζει με εύγλωττη χειρονομία τη δυσπιστία και απορία του Ιουδαίου για την καταδεχτική στάση του Χριστού στη γυναίκα από τη Σαμάρεια. Λίγα στοιχεία περιγράφουν τον τόπο με βάρος και ένταση. Είναι το πέτρινο πηγάδι και η κολώνα με τις πέτρες μπροστά στο καταπράσινο έδαφος, και στο βάθος βουνό με στρογγυλεμένο όγκο και συστάδα βράχων στην κορυφή, που σκιαγραφεί τους κομψούς θάμνους και προσφέρει φωτεινή επιφάνεια σε προβολή του ηγεμονικού αναστήματος του Χριστού. Λεπτές και χυτές, καλλιγραφημένες με αντίληψη κάλλους μορφές με άνετες στάσεις και χάρη, και η καθαρότητα της γραφής, δεν αφήνουν αμφιβολία για την προέλευση του ζωγράφου των τοιχογραφιών από την Πρωτεύουσα. Την ανώτερη ποιότητα της κωνσταντινουπολίτικης τέχνης δηλοποιούν εξίσου η εύρυθμη και εύστοχη σύνθεση, η τυπολογική συγκρότηση και τα πυκνά νοήματα του διακόσμου.
06 Μαΐου 2021
Η ζωγραφική των βυζαντινών χειρογράφων της Ι. Μ. Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Πάτμου
Η παραδοσιακή παράσταση της Γέννησης περικλείει χαριτωμένες σκηνές, όπως τα δύο αρνιά που ξεδιψάζουν στο ρυάκι, στοιχείο γνωστό από την παράσταση της Γέννησης στα ψηφιδωτά του Δαφνιού. Εντυπωσιακή είναι η δραματική στάση του νεαρού βοσκού, ενώ ιδιαίτερη δογματική σημασία έχουν τα σταυρωμένα χέρια του Ιησού στη φάτνη. Η κλίμακα του σχεδίου στις δύο σκηνές είναι άνιση. Η Γέννηση, στο επάνω μέρος, με τα πολλά εικονογραφικά στοιχεία φαίνεται να βαραίνει το μοναχικό ευαγγελιστή, κάτω. Οι μορφές είναι κομψές και έχουν ζωντάνια, χαρακτηριστικά που απουσιάζουν από τον 11ο αιώνα. Τα χρώματα είναι διάφανα και ο γενικός χαρακτήρας της σύνθεσης διακοσμητικός. Η στάση και το πρόσωπο του ευαγγελιστή δείχνουν ένταση, που την επαναλαμβάνει ο ρυθμός των επίτιτλων και της αρχιτεκτονικής. Το πλούσιο επίτιτλο με την ποικιλία στο σχέδιο και την αριστουργηματική εκτέλεση δηλώνει το σημαντικό ρόλο του κοσμήματος στη ζωγραφική των χειρογράφων τον 12ο αιώνα.
Η μικρογραφία στην αρχή του ειληταρίου παριστάνει τον άγιο Βασίλειο στο ιερό μιας εκκλησίας να λειτουργεί πίσω από την αγία τράπεζα μαζί με δύο διακόνους. Κάτω από τον κεντρικό τρούλο του ναού παριστάνεται η Παναγία δεομένη. Το οικοδόμημα, αν και υποδηλώνει εκκλησία, είναι ένα παιχνίδι φαντασίας, με δυνατά αντιθετικά χρώματα και καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα. Συνδέεται με το Λειτουργικό Ειλητάριο των Αθηνών 2759 του 12ου αιώνα, τις Ομιλίες του Ιακώβου του Κοκκινοβάφου και τον κώδικα του Σινά 339 και είναι προϊόν του ίδιου κωνσταντινουπολίτικου εργαστηρίου. Παράλληλα όμως το φανταστικό αυτό αρχιτεκτόνημα έχει και μια ανατολίτικη πνοή. Οι επίπεδες αρχιτεκτονικές επιφάνειες, ο τρόπος δομής τους και η χρωματική τους σύνθεση θυμίζουν ισλαμικά χειρόγραφα. Το τετράγωνο διακοσμητικό «χαλί» κάτω από το οικοδόμημα επαναλαμβάνει έναν τύπο σχεδίου του 12ου αιώνα. Το πρωτόγραμμα Ο, που σημειώνει την αρχή της προσευχής της Πρόθεσης, περιέχει στηθαίο τον Χριστό Εμμανουήλ.
04 Μαΐου 2021
Το Ψήφισμα των Πατμίων για ένωση με την Μητέρα Ελλάδα (8 Ιανουαρίου 1913)
Στα Αρχεία του ΥΠΕΞ διασώζεται όχι μόνο το χειρόγραφο του Ψηφίσματος αυτού, αλλά και οι ιδιόγραφες υπογραφές 300 περίπου οικογενειών του νησιού. Οι απόγονοι των Πατμίων που υπέγραψαν το Ψήφισμα μπορούν να αναγνωρίσουν σήμερα πολλούς συγγενείς τους.
Η παρουσία Πατμίων στην εμποροπανήγυρη της Senigallia (18oαι.)
Έλληνες καπετάνιοι και έμποροι (Επτανήσιοι, Μεσολογγίτες, Αιγαιοπελαγίτες) σταματούσαν στη Senigallia μεταφέροντας προϊόντα από το Ιόνιο, την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και από τις εσχατιές του Ανατολικού Αιγαίου και των Μικρασιατικών παραλίων, που θα κατέληγαν στις αγορές της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης.
Έντονη υπήρξε η παρουσία Πατμίων στο πανηγύρι της Senigallia. Οι Πάτμιοι με ευκίνητα, μικρά και μεγαλύτερα πλοία, ανάμεσά τους σαΐκες, siambecchini, κ.ά., ακολουθούσαν τον οικείο σ’ αυτούς δρόμο προς την Αδριατική και έφταναν στο λιμάνι της Senigallia μεταφέροντας συνήθως βαλανίδια, σφουγγάρια, κερί και βαμβακερά νήματα. Συνήθως οι καπετάνιοι ήταν και έμποροι. Μετέφεραν και πουλούσαν ή αγόραζαν εμπορεύματα ή ασκούσαν απλώς το ρόλο του μεταφορέα. Άλλοτε πάλι συμμετείχαν με μέρος του φορτίου, που προοριζόταν για λογαριασμό των ναυτών και εμπόρων που συνεπέβαιναν στο πλοίο ή που είχαν ναυλώσει το όλο ή μέρος του.
Η περίπτωση του Πάτμιου εμπόρου Ποθητού Ξένου, που το αρχείο του έχει διασωθεί, είναι ίσως από τις πιο αποκαλυπτικές για την τεχνική και την τακτική της επαφής των Πατμίων με τη Senigallia.
Τα γενεαλογικά δέντρα της Οικογένειας Mathà, Mattà και Μαθά της Σαντορίνης
Ανάμεσα στα 176 γενεαλογικά δέντρα που απόκεινται στην Καθολική Επισκοπή της Σαντορίνης, ο ιστορικός-ερευνητής Γιάννης Κηπουρός παρουσιάζει και εκείνα της Οικογένειας Mathà, Mattà και Μαθά που μέλη της έφυγαν από την Πάτμο και εγκαταστάθηκαν στην Σαντορίνη ήδη από τον 17ο αιώνα.