Στην Palmosa (όπως ο ίδιος την αποκαλεί) παρέμεινε για δύο μόλις ημέρες, στις 18 και 19 Ιουνίου του 1912. Παράλληλα με την καταγραφή των μνημείων, ο G. Gerola απαθανάτισε με τον φωτογραφικό φακό του όχι μόνο το νησιωτικό τοπίο αλλά και την καθημερινή ζωή των κατοίκων. Τις γυάλινες φωτογραφικές πλάκες, που αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τη σύγχρονη έρευνα, διαχειρίζεται η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου.
Ετικέτες
- Από Πάτμο για Ρόδο με Διαβατήριο
- Αρχοντικό "Μ.Κ. 1872" στην Χώρα Πάτμου
- Δημήτριος Θέμελης
- Εικόνες της Πάτμου
- Εμμανουήλ Ξάνθος
- Εντυπώσεις του M. Czermiński από την Πάτμο το 1899
- Ερημίτες και ερημητήρια της Πάτμου
- Η εκκλησία των Αγίων Αποστόλων Πάτμου
- Η ζωγραφική των βυζαντινών χειρογράφων της Ι. Μ. Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Πάτμου
- Η ζωή στην Πάτμο κάποτε
- Η Ιερά Αποκάλυψη Πάτμου
- Η Ιταλοκρατία στα Δωδεκάνησα
- Η παρουσία Πατμίων στην εμποροπανήγυρη της Senigallia (18oαι.)
- Η πατινιώτικη φιλοξενία που γεύτηκε ο Γεώργιος Λαμπάκης το 1907
- Η Πάτμος μέσα από 275 ασπρόμαυρες φωτογραφίες
- Η Πάτμος μέσα από την γραφίδα και το πενάκι της Αθηνάς Ταρσούλη
- Η Πάτμος μέσα από τον χρωστήρα της Έλλης Καπαϊτζή
- Η Πάτμος υπό την ιταλικήν κατοχήν
- Ιστορικές φωτογραφίες της Πάτμου (1912)
- Κυνηγώντας χειρόγραφα στην Πάτμο το 1857
- Μακάριος Καλογεράς
- Νεοελληνικό Αρχείο Ι. Μονής Πάτμου
- Ο ευαγγελιστής Ιωάννης
- Ο ηπειρώτης Νικόλαος Π. Ζωσιμάς ευεργετεί την Πάτμο
- Ο Κων/νος Τσιρπανλής καταγράφει τις αναμνήσεις του από την Πατμιάδα Σχολή
- Οι βασιλείς εις την ελληνικήν Δωδεκάνησον (1948)
- Ουρανία Εμμ. Συχνή
- Πατμιάς Εκκλησιαστική Σχολή
- Πάτμιοι Φιλικοί
- Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Β' Παγκώστας
- Τα αγιολογικά κείμενα του οσίου Χριστοδούλου
- Τα γενεαλογικά δέντρα της Οικογένειας Μαθά της Σαντορίνης
- Τα Δώδεκα Νησιά και το Νησί της Παφίας
- Τα χαράγματα στο παρεκκλήσι του Αγίου Βασιλείου της Ι. Μονής Πάτμου
- Τοιχογραφίες στο παρεκκλήσιο Παναγίας της Ι.Μ. Πάτμου
- Τσουλκανάκης Ναυκράτιος
- Χαρτογραφώντας και απεικονίζοντας την Πάτμο
- Χρυσοκέντητα άμφια Ι.Μ. Πάτμου
- Ilarie Voronca Patmos (ποίηση)
- Patmos traditional architecture
- VIDEO
26 Ιουνίου 2021
Ιστορικές φωτογραφίες της Πάτμου (1912)
Στην Palmosa (όπως ο ίδιος την αποκαλεί) παρέμεινε για δύο μόλις ημέρες, στις 18 και 19 Ιουνίου του 1912. Παράλληλα με την καταγραφή των μνημείων, ο G. Gerola απαθανάτισε με τον φωτογραφικό φακό του όχι μόνο το νησιωτικό τοπίο αλλά και την καθημερινή ζωή των κατοίκων. Τις γυάλινες φωτογραφικές πλάκες, που αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τη σύγχρονη έρευνα, διαχειρίζεται η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου.
19 Ιουνίου 2021
Ο Κων/νος Τσιρπανλής καταγράφει τις αναμνήσεις του από την Πατμιάδα Σχολή
ΤΣΙΡΠΑΝΛΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, Προσωπικά βιώματα – μαρτυρία μιας ζωής. Από το
οδοιπορικό μου. Α΄ τόμος: Νίσυρος, Κως,
Πάτμος, Πατμιάδα (1947-1951). Αθήνα/Νέα Υόρκη, 2002-2003, σελ. 180.
Σεπτέμβριος 1947, μαζί με τον πατέρα μου επιβιβαζόμαστε στο καράβι ΗΛΙΟΥΠΟΛΙΣ από την Κω για Πάτμο. Βγαίνοντας στη μικρή αποβάθρα της Σκάλας ρωτήσαμε "πώς θα πάμε στη Σχολή;" Η απάντηση ήταν άμεση: "μ' ένα απ' αυτά τα ζωντανά τετράποδα ταξί" (που ἠταν κατά μήκος του λιμανιού). Βάλαμε το μπαουλάκι μου πάνω στο ένα γαϊδουράκι κι ανεβήκαμε εγώ κι ο πατέρας μου σε ένα άλλο και ξεκινήσαμε ν' ανηφορίζουμε προς το Σπήλαιο της Αποκάλυψης. Μετά από μιάμιση ώρα (ίσως και περισσότερο, δεν θυμάμαι τώρα ακριβώς) φθάσαμε στην "κάτω είσοδο" της παληάς Πατμιάδας (όπου ήταν και ο μετέπειτα δικός μου κοιτώνας). Εκεί μας περίμενε ο ιεροπρεπής και φιλόστοργος πατήρ Ιερεμίας Βάστας για να μας παρουσιάσει στον Σχολάρχη Αρχιμ. Μελέτιο Γαλανόπουλο.
Ο Μελέτιος Γαλανόπουλος ήταν ο πρώτος μεταπολεμικώς διορισμένος σχολάρχης στα Δωδεκάνησα και ο πρώτος Έλλην κρατούμενος στο ΝΤΑΧΑΟΥ, από όπου είχε επιστρέψει σώος, αλλά με το γερμανικό σύνδρομο της υπεραυστηρότητας, αφού καταγόταν από την Σπάρτη. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το σύνθημά του: "Ὡς στρατιώται της Εκκλησίας οφείλετε εκ παίδων να σκληραγωγηθήτε". Έτσι, απ' τα χαράματα και πριν ξημερώσει ξυπνούσαμε κάθε μέρα και πριν απ' το πρωινό και τον εκκλησιασμό, μας καλούσε μ' εκείνη την εκκωφαντική σφυρίχτρα του σε πραγματικά στρατιωτικά γυμνάσια, δηλαδή τροχάδην σκαρφαλώνοντας απάνω στις βραχώδεις βουνοπλαγιές και στις πετρώδεις βουνοκορφές μεταξύ της παληάς Πατμιάδας, Χώρας και Σκάλας. Είχε δε και τον "βοηθό" του, το Κωστιό, που σαν "κέρβερος" αστυνόμευε και κατέδιδε κάθε απουσία ή παράβαση των μαθητών.
14 Ιουνίου 2021
Η Ιταλοκρατία στα Δωδεκάνησα
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ-ΚΑΣΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ, Το χρονικόν της Ιταλοκρατίας της Ρόδου. Αθήναι,
1973, σελ. 282.
ΑΛΙΠΡΑΝΤΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ, Διαταγές Στρατιωτικών Διοικήσεων –Ιταλική κατοχή
1941-1943. Προέρχονται από τα επίσημα Αρχεία των Ιταλικών Διοικήσεων Ρόδου,
Σύρου και Πάρου. Αθήνα, 1993, σελ. 239.
ΣΑΜΑΡΚΟΣ ΜΙΧΑΗΛ, Λέρος, η Μάλτα του Αιγαίου. Χρονικό 1912-1948. Β΄έκδοση. Εκδίδεται
από την Ειδική Ολοκληρωμένη Δράση Λέρου. Αθήνα, 2001, σελ. 378.
La politica culturale del
fascismo nel Dodecaneso. Atti del Convegno – Padova, 16-17 novembre
12 Ιουνίου 2021
Ναυκράτιος Τσουλκανάκης, Η Ιερά Αποκάλυψη Πάτμου
05 Ιουνίου 2021
Η ζωή στην Πάτμο κάποτε όπως την απαθανάτισε ο φωτογραφικός φακός
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Gabriel Sélassié
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Φωτ. Μάρκος Δροσάκης
Πηγή: ΜΑΡΑΒΑ-ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΝΝΑ, Πάτμος. Με 200 φωτογραφίες εκτός κειμένου. Collection de l’ Institut Français d’ Athènes. Αθήνα, 1957.
03 Ιουνίου 2021
Patmos, traditional architecture
IAKOVIDES CHRISTOS,
Detail of ovens in the lower level courtyard.
Plain form of ambataros kravattos, raised above the tiled floor.
Katarrachias (wooden staircase) to upper level and raised batari platform in the foreground.
Richly decorated ambataros in Kourkoulas archondiko.
Malandrakis complex: the "kalospito" space.
House of Simandiris: the "kalospito" space.
02 Ιουνίου 2021
Μανόλης Χατζηδάκης, Εικόνες της Πάτμου
ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ,
Εικόνες της Πάτμου. Ζητήματα βυζαντινής και μεταβυζαντινής ζωγραφικής.
Καλλιτεχνική επιμέλεια έκδοσης: Τάκης Κατσουλίδης. Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. Δεκέμβριος 1977, σελ. 205. Πανόδετη
έκδοση.
Το βιβλίο αυτό είναι
μια πρώτη συστηματική παρουσίαση της βυζαντινής, μεταβυζαντινής και
νεοελληνικής θρησκευτικής ζωγραφικής της Πάτμου. Η ζωγραφική αυτή, έκφραση της
καλλιτεχνικής ευαισθησίας, του θρησκευτικού βίου αλλά και των πολλαπλών
ρευμάτων που διασταυρώθηκαν μέσα στον ελληνικό χώρο, αποτελεί μία από τις
σημαντικότερες εκδηλώσεις της ελληνικής πολιτιστικής ιστορίας. Η Μονή του Αγίου
Ιωάννη του Θεολόγου στην Πάτμο ήταν ο χώρος όπου συγκεντρώθηκαν πλήθος έργα
θρησκευτικής τέχνης, και ιδιαίτερα εικόνες: εικόνες που έρχονται από την
Κωνσταντινούπολη κατά τη βυζαντινή εποχή ή που παραγγέλλονται
ειδικά –κυρίως στην Κρήτη, μα και αλλού– για το μοναστήρι και τις
εκκλησίες του νησιού· εικόνες που μεταφέρονται από άλλους τόπους για να διασωθούν
από πολέμους και εχθρικές επιδρομές· και, μερικές, ευλαβικά αναθήματα απλών
χριστιανών ή αρχόντων, που προσφέρονται στη Μονή. Έτσι, η Πάτμος έγινε από πολύ
νωρίς ο τόπος όπου συγκεντρώνεται μια εξαιρετικά πλούσια συλλογή θρησκευτικών
εικόνων. Ο Μανόλης Χατζηδάκης, βαθύς γνώστης των θεμάτων της βυζαντινής και της
μεταβυζαντινής ζωγραφικής, δημοσιεύει 164 εικόνες, σε μεθοδική κατάταξη και
υπομνηματισμένες, και προχωρεί στη μελέτη ορισμένων ειδικών αλλά και
γενικότερων ζητημάτων που θέτουν τα ίδια τα έργα και οι συνθήκες παραγωγής
τους.